Nascut a Barcelona l’any 1881 i mort a Blanes el 1948, Joan Junceda és un dels noms més destacats entre els dibuixants, il·lustradors i caricaturistes catalans d’aquesta època. Tot i començar sense cap tipus de formació, ben aviat s’integrà dins la redacció del setmanari Cu-Cut!, participant activament en totes les activitats organitzades des d’aquesta publicació i prenent partit pel catalanisme polític. Quan la revista En Patufet fou adquirida per l’empresa Baguñà, Junceda hi entrà a col·laborar des del primer número, dedicació que es va intensificar amb el tancament de Cu-Cut! i que el va fer ser el dibuixant més popular d’En Patufet. Entre les seves aportacions, hi trobem la il·lustració de les “Pàgines viscudes” de Josep M. Folch i Torres.
El compromís de Junceda va més enllà del vessant artístic i s’estén al catalanisme polític, fet que tindrà conseqüències en la seva vida laboral i personal, fins al punt que es veurà obligat a acceptar tota mena d’encàrrecs per a sobreviure, o a vendre part de la seva obra. Somnis entre la boira ens acosta la vida de Joan Junceda i ho fa d’una manera directa, repassant els moments més intensos –i també difícils– de la seva trajectòria artística i vital.
L’obra arrenca a Blanes l’agost de 1948, setmanes abans de la mort de Junceda, i ens transporta en salts temporals per diverses èpoques, a la Barcelona de principis de segle i, especialment, als anys 1943 i 1938, en moments clau de la producció artística d’aquest dibuixant i de la vida política i social catalana, amb la derrota republicana a la guerra civil i la posterior repressió franquista.
La lectura de l’obra ens hi transporta i ens transmet l’efervescència creativa dels dibuixants de les revistes satíriques i infantils d’aquesta època i ho fa d’una manera brillant, gràcies als àgils diàlegs i a uns dibuixos de caire realista que s’ajuden d’il·lustracions de l’època i de fotografies dels espais recreats.
El tàndem format per Lluís Recasens, l’Avi, al guió i al text, i Àngel Marí, Angelinux, al dibuix, funciona perfectament i aconsegueix oferir a l’obra molta informació condensada en poques pàgines, alhora que els salts temporals permeten resseguir els moments més destacats –i problemàtics– de la vida del protagonista.
Fins i tot trobem una juguesca al final del còmic amb l’aparició del mateix Lluís Recasens al Blanes actual, salvant de les escombraries uns dibuixos originals de Joan Junceda. Es tracta d’una anècdota que no és pas trivial, ja que recrea la mateixa situació que han patit originals d’altres dibuixants del nostre país, l’obra dels quals ha tingut el mateix destí i no ha estat reconeguda fins a temps més recents.
El còmic forma part de la col·lecció Llamps i tintes! de la Diputació de Girona, una excel·lent iniciativa dedicada a l’edició de còmics en llengua catalana fruit d’un concurs de projectes convocat anualment. El cas que ens ocupa és el segon número de la col·lecció, publicat a finals de 2023, i que va resultar vencedor de la primera edició d’aquest concurs.
Publicat a La Veu dels Llibres, 24/01/2025
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
«Les Portes de la Batcova d’en Nightwing80. Pedo mellon a minno: Parla, amic i comenta.»